Top

Stresszes vagy? 7 érvem is van a jóga mellett!

kitti_stressz

Stresszes vagy? 7 érvem is van a jóga mellett!

Számos tanulmány bizonyította már, hogy a jóga az egyik leghatékonyabb eszköz az idegrendszerünk megnyugtatására, akár akut stresszt (mint például a gyerekszülés, vagy éppen munkahelyváltás, költözés), akár krónikus, hosszan elhúzódó stresszt élünk meg az életünkben. A rendszeresen gyakorlók egy idő után akkor is segítségül tudják hívni a jóga stresszoldó praktikáit, mikor éppen nem a matracon állnak (vagy ülnek, esetleg fekszenek).
 
Több olyan eszköz is van a jógagyakorláson belül, ami segít a stressz és a szorongás kezelésében. Seth J. Gillihan, a Pennsylvania Egyetem pszichológia professzora saját magán és a stresszel küzdő páciensein is azt figyelte meg, hogy van 7 olyan érv a jóga mellett, amit szinte mindenki megfogalmaz. Tapasztalatait a Psychology Today hasábjain osztotta meg.
 
1. A jóga csökkenti a feszültséget és segíti a relaxációt
 
Amikor nagy feszültségben telnek a napjaink, a testünk is hajlamos „befeszülni”. Elraktározzuk a feszültségeket a vállainkban, a nyakunkban, az állkapcsunkban, majd ez a folyamatos izomtónus jelzi is az agyunknak, hogy nyugtalanok vagyunk. Az érzelmi feszültség hatással van a fizikai állapotunkra, a fizikai feszültség pedig visszahat az érzelmeinkre. Az ördögi körből az izomzat tudatos ellazításával, azaz relaxációval léphetünk ki. És szerencsére nincs jógaóra relaxáció nélkül!
 
2. A jóga segít a légzés tudatosításában
 
A légzésünk közvetlenül össze van kötve az idegrendszerünkkel: ha idegesek vagyunk vagy félünk, a légzésünk felgyorsul, vagy éppen megakad, ha pihenünk, akkor elmélyül és lelassul. A jóga nem pusztán a légzés tudatos megfigyelését tanítja meg, hanem azt is, hogy egészen komplikált, nehezen kivitelezhető testhelyzetekben és kényelmetlen szituációkban is nyugodtan tudjunk lélegezni.
 
3. A jóga segíti a test folyamatainak tudatosítását
 
Nagyon sokszor cipelünk teljesen felesleges feszültséget a testünk különböző területein. Rendszeres jógázással megismerjük az egész testet, így később azonnal érzékeljük és tudatosítjuk a változásait. A változás (például a feszültség elengedése) felé pedig a tudatosításon keresztül vezet az út.
 
4. A jóga segít megszakítani az aggodalom látszólag soha véget nem érő köreit
 
Aggódni (megállás nélkül gondolkodni) roppant kimerítő. Mindannyian tudjuk, milyen, amikor egy félelem vagy rossz gondolat „beragad” a fejünkbe és nem tudunk tőle szabadulni, csak őrlődünk rajta napokig. Abban a pillanatban, mikor rálépsz a jógamatracodra, ezek a minden energiát felemésztő gondolatok egyik percről a másikra eltűnnek. Nem a problémák változnak meg, hanem az, ahogy a problémákra tekintesz.
 
5. Fontos leszel önmagad számára
 
Ha stresszes életet élünk (és ki nem él stresszes életet?), olyan egyszerű lemondani azokról a dolgokról, amik igazán jól esnek, nem? Valahogy mindig a finom és egészséges táplálkozás, a jó alvás és a minőségi pihenés marad ki a napból… Ha minden nap 20-30 percet fordítasz jógázásra, szépen lassan megtanulod, hogy igenis érdemes önmagadra is időt szánnod, hogy megéri jónak lenni önmagadhoz is.
 
6. Megtanulod elfogadni önmagad
 
Bármennyire is nagy kihívást jelent számodra egy-egy nehezebb ászana, a gyakorlásod mindig az önelfogadás talaján áll majd. Először elfogadod a tested, a képességeid, feltérképezed, megismered és elfogadod a határaid – ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy belenyugszol, csak elkezded annak látni magad, ami vagy. És a pontos tudásból indulsz el a fejlődés útján, napról napra.
 
7. A jóga megtanít arra is, hogyan fogadd el a kényelmetlenségeket
 
Gyakran szinte gondolkodás nélkül, reflexből lépünk ki a számunkra kényelmetlen helyzetekből, és valljuk be, ez nem mindig szolgálja a fejlődésünket. Hosszú távon ez a „kihátrálás” egy csomó új élménytől foszt meg minket. A jógapózok nem mindig kényelmesek elsőre, sőt. De ahogy ászanázás közben megtanulod a diszkomfort érzeteket fizikai és érzelmi szinten is kezelni, elfogadni és elengedni, a jógázáson kívüli életben is egyre könnyebb lesz tolerálni azokat.

Anna Braun
No Comments

Post a Comment