Top

Mindörökké tartó ászanáink

kori_aszana

Mindörökké tartó ászanáink

Fel tudod idézni, hányszor hallottad jógaórán azt a mondatot, hogy „engedd bele magad a pózba”? Hányszor instruált az oktató így: csak lélegezz, ne erőlködj? Kezdő jógásként nézed az oktatót, és egyszerűen nem fér a fejedbe, hogy miért nem szakad róla a víz, kutatod, milyen izmokkal tartja a hősi pózt olyan könnyeden és hosszan… és várod, mikor csuklik össze. Ahogy te. Aztán egyszer megtapasztalod, hogy tényleg nincs szükség erőre, és számodra is nyilvánvalóvá válik, hogyan jön létre a szilárd és feszültségmentes ászana.
 
Amiről Patandzsali is beszél a szútrákban, egészen pontosan a 46. és 47-ik versben. Azon keveseknek, akik nem tudják kapásból a szöveget, egy rövid részt idézek:
 
„A legtöbb ember rosszul tartja magát, és mindenféle feszültség van a testében. Az ászanát ezért gondos gyakorlással kell tökéletesíteni. Célunk az legyen, hogy erőfeszítés nélkül elevenek legyünk, testünk teljesen szilárd és mégis ellazított, feszültségmentes állapotban tudjon maradni.”
 
(Fordította: Vadnai Emmy. Ha az egész érdekel, itt elolvashatod.)
 
Először (akár éveken át) egészen valószínű, hogy az ászanák nem tűnnek könnyűnek, a tested pedig küzd, hogy megszokja és megtartsa a felvett pózokat. Ráadásul az oktató azt mondja, legyen a póz szilárd és erőlködésmentes. Azaz, ahogy Patandzsali írja, sztíra szukham.
 
De hogyan lehet erőlködés nélkül erőfeszítést tenni? Hogyan lehet kimerülés nélkül egy szilárd, stabil testtartásban maradni?
 
A választ is hallottad már biztosan: lélegezz. A kiegyensúlyozott, nyugodt légzés nemcsak az oktatónak, a saját testednek, az idegrendszerednek is azt üzeni, minden rendben van. A sztíra szukham ászanam állapotában a teljes test harmonikusan dolgozik, a test minden része éppen azt a feladatot végzi, ami „rá van bízva”. Se többet, se kevesebbet. Nem adja át a saját dolgát másnak (nem terhel túl más testrészt), pihen, amikor nincs rá szükség és dolgozik, amikor van. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a póz, amiben éppen vagyunk kényelmes vagy könnyű, sőt. A jógapózok általában inkább kihívást jelentenek a test számára. Ez inkább azt jelenti, hogy a test kiegyensúlyozottan van terhelve (és pihentetve).
 
A hatha jóga egy praktikus tudomány, eszköztára használatával a fizikai test egyre erősebbé, hajlékonyabbá és egészségesebbé alakul, anélkül, hogy a gyakorlás közben az épségét veszélybe sodornánk. Az éveken át tartó sérülésmentes, preventív gyakorláshoz viszont elengedhetetlen, hogy megtapasztaljuk, milyen a szilárd és erőfeszítésmentes ászana. Amit szavakkal leírni csak ilyen hiányosan lehet.
 
Mert erre is igaz David Williams mondása:
 
Before you’ve practiced, the theory is useless. After you’ve practiced, the theory is obvious. (David Williams)
 
A gyakorlás megtapasztalása előtt az elmélet hiábavaló. Gyakorlás után az elmélet nyilvánvaló.

Németh Gergő

Meggyőződésem, hogy a jóga az egyik legjobb dolog, amit tehetünk magunkért és másokért!

No Comments

Post a Comment