Top
Urbán Jógi Magazin / Életmód  / Kutyahideg
kutyahideg

Kutyahideg

Harnos Nelli ajurvéda tanácsadónk javaslatai a téli hideg napokra.
 
Az ajurvéda szerint az egészség megőrzésének egyik fontos kritériuma, hogy az évszakokkal és azok változásaival összhangban éljünk. Ugyan az ajurvéda is megkülönböztet évszakokat, azonban fontos arra is figyelni, hogy egy adott pillanatban éppen milyen az időjárás minősége: nem mindegy, hogy napos, szeles, száraz téli napunk van, amikor a legtöbb ember szívesen megy ki a friss levegőre még akkor is, ha repkednek a mínuszok, vagy éppenséggel csapadékos és sötét, amikor sokszor legszívesebben ki sem bújnánk a takaró alól. Előbbi esetben inkább a Vata minőség dominál, míg utóbbi esetben inkább a Kapha, éppen ezért azt érdemes megnézni, hogy melyik esetben milyen tanácsokkal lát el minket az ajurvéda.
 
A közös nevező természetesen a hideg. Mivel az ajurvéda alapvelvei közé tartozik, hogy hasonló a hasonlót erősíti, ezért az egyensúly elérése érdekében érdemes azokat a hatásokat kiegyenlíteni, amelyek az adott pillanatban dominálnak. Ebből következik, hogy egész télen minden ajánlott, ami melegít, ami energiával tölt fel. Télen még az egyébként nehezebben emészthető ételekkel, mint például húsok, halak, csonthéjas magvak is könnyebben megküzd a szervezetünk. Különösen igaz ez, ha anyagcsere-fokozó fűszereket is használunk, mint például gyömbér, fahéj, szegfűszeg, bors vagy szerecsendió. Ezekkel a fűszerekkel nemcsak ételeinket tehetjük ízletesebbé, hanem remek teákat, meleg italokat is készíthetünk belőlük.
 
Fontos azonban, hogy ne csak az étkezéssel, hanem más módszerekkel is melegítsük magunkat: testmozgás, jóga, melegítő pránajáma-gyakorlatok kiválóan alkalmasak arra, hogy megőrizzük az egyensúlyunkat az egyébként depresszióra hajlamosító időjárás mellett is. Télen még akár egy-egy pohár vörösbor is engedélyezett, mivel serkenti a vérkeringést és az emésztést.
 
Fontos azonban, hogy nemcsak a test, hanem a lélek is melegségre vágyik télen, ezért érdemes minél több időt tölteni a számunkra fontos és kedves emberekkel, akiknek a társaságában jól érezzük magunkat. Így a lelkünk is ellenállóbbá válik a zord idővel szemben.
Vata-domináns, száraz idő esetén különösen jót tesz, ha szervezetünket sok folyadékkal, nedvességgel látjuk el. Egy rövid látogatás egy termálfürdőben, egy jó szaunázás vagy egy meleg, olajos masszázs csodákat tesz! Ha azonban inkább nedves és sötét az idő, azaz a Kapha-minőség dominál, arra érdemes figyelni, hogy semmit ne kapkodjunk el – az idő egyszerűen nem kedvez a gyorsaságnak. Ilyenkor különösen jól esik a jógagyakorlás tempóját lassítani, pránajáma-gyakorlatokat végezni és meditálni.
 
Ha tehát figyelünk arra, hogy mi történik éppen körülöttünk, és ehhez igazítjuk az életmódunkat, az ajurvéda szerint könnyebben vehetjük a téli időjárás viszontagságait és kiegyensúlyozottabban várhatjuk a következő évszakot, a napról napra közeledő tavaszt.

Németh Gergő

Meggyőződésem, hogy a jóga az egyik legjobb dolog, amit tehetünk magunkért és másokért!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.