Top

Ido Portal és a jógi

ido-portal-yoga

Ido Portal és a jógi

Hova téved a jógi, ha lelép a jógamatracról? Lehet-e a jóga mozgásanyagát újraértelmezni? Lehet az emberi mozgásról újat tanulni, vagy csak újra és újra felfedezzük ugyanazt?

 

Ilyesmi kérdésekre keresem folyamatosan a választ, és pont ezért szeretem azokat a tanárokat, akik több nézőpontból tekintenek a mozgásra, és így találtam rá Ido Portalra is. Nagy elvárásokkal mentem Ido hétvégi workshopjára, és kicsit sem csalódtam. Két nap alatt 4 workshopon vettem részt, mindkét nap elrepült az a nyolc óra, amit mozgással vagy a mozgásról beszélve töltöttünk.

 

Több, mint kézenállás

 

Az első workshop témája a kézenállás volt (tudom, jógásokon kívül mindenki kézállásnak hívja, de én jógi vagyok, én kézenállhatok). Természetesen szuper gyakorlatokat mutattak, de sokkal többet tanultunk, mint puszta rávezető feladatokat. A kézenállás igazából csak egy példa volt arra, hogy lesz az izolációból integráció, hogyan lehet egy komplex mozgást vagy gyakorlatot atomjaira szedni, majd újra összerakni, és közben megtalálni a hozzá vezető nyílegyenes és legrövidebb utat.

 

Végigjártuk a kezdők útját: sok szabályt és sok apró részletet tanultunk a kézenálláshoz, de hamar kiderült az is: az erős szabályok csak rövid ideig érvényesek, csak amíg bizonytalan vagy és a sötétben tapogatózol, amíg nem érti a tested, hogy mit vársz tőle. Ha már megtanultál megfeszíteni és használni minden izmot, ha már otthon érzed magad a gyakorlatban, akkor jön a legjobb rész: az improvizáció és a szabadság a mozgásban. És itt már a szabályok nagy része nem igaz.

 

Ez a jógában is így van

 

Eleinte úgy tűnik sok szabály van: álljon így a térded, nézz amarra, billentsd a medencét hátra, stb. De ha belehelyezkedtél az ászanába, ha megértetted, mi jó az adott pózban a tested számára, akkor többnyire már nevetsz ezeken a szabályokon.

A jógában is szeretem, ha a gyakorlatoknak célja van. Egy ászana számomra mindig több, mint maga a forma, sosem végcél, hanem egy eszköz a fejlődésre és tanulásra. Nem azért gyakorlom a bakászanát például, hogy meg tudjak állni bakászanában, sokkal többet tud ez a póz annál. A bakászana hosszú távú célja lehet a kézenállás, a kiemelés, a hátraugrás, de akár az is, hogy megbízzak a saját erőmben, vagy hogy szembenézzek a félelmeimmel. Minél nehezebb a mozdulat, annál fontosabb, hogy ne tegyek felesleges kitérőket, ne toporogjak évekig egy helyben, mert azzal lassacskán elveszíthetem a motivációmat, vagy ami még rosszabb: elhitethetem magammal, hogy nem vagyok rá képes.

 

Ido Portal és a jóga számomra tökéletesen megfér egymás mellett. Ha jobban értem a mozgást, akkor egyszerűbbnek tűnnek az ászanák, gyorsabban átlépem a vélt korlátaimat, és hatékonyabban tudok tanítani másokat.

 

Ígérem, írok a többi workshopról is.

Gyöngyvér Pápa
No Comments

Post a Comment