Top

A jógaoktatók oktatói – Hegedüs Lilla

gerincjoga-50plusz-lilla

A jógaoktatók oktatói – Hegedüs Lilla

A Gerincjóga oktatóképzéseken a jóga mozgásanyagát testfejlesztésként, preventív terápiaként oktatjuk. A gyakorlatsorok felépítésén jógaoktatók és gyógytornászok dolgoztak együtt, de Lilla azon kevesek egyike, akik gyógytornászként érkeztek a képzésre.
 
Mi az, ami egy képzett gyógytornász számára új és izgalmas a jógában?
 
Önmagam miatt kezdtem el rendszeresen jógázni, és akkoriban éppen kicsit el is bizonytalanodtam abban, hogy valóban szeretnék-e Magyarországon gyógytornászként működni. Bennem nagy változásokat indított el a jóga, a saját bőrömön tapasztalom, hogy ez sokkal több mint ászanázás. Lenyűgözött a jóga komplexitása – mind gyógytornászként, mind “egyszerű halandóként”. Másfél óra alatt stresszt oldottam, dolgoztam a fasciális vonalaimmal, jelen voltam, ráébredtem a légzés fontosságára, testtudatot fejlesztettem… ha kiskutyák is vannak, sose hagyom abba. 😊

Az első oktatóképzés egyfajta nyitottságot adott, Gyöngyvér pedig egy olyan komplex szemléletmódot mutatott, amit nagyjából egy egyetemi képzéstől vártam volna. Közben újra megszerettem a gyógytornát, de nem különítem el élesen jógától, inkább élvezem, hogy egyre bővül az eszköztáram.
 
Előfordul, hogy valakinek a jóga gyakorlása helyett a gyógytornát javasoltad?
 
Csoportos jógaóra esetén igen, de sosem örökre. Akut fajdalommal vagy például karba, lábba kisugárzó panasszal érkező gyakorlónak már erősen a gyógytornát, az egyéni terápiát javaslom, hiszen az az elsődleges, hogy ne ártsunk. Meggyőződésem, hogy a csoportos és az egyéni foglalkozást van értelme elkülöníteni, nem a jógát és a gyógytornát. Hasznosnak tartom kombinálni a kettőt, a gyógytorna eleve sokat merített az ászanák világából. Letiltani nem szeretek senkit arról a mozgásformáról, amit szívesen művel, ezért a módosítás és a plusz “házi” (erősítés, nyújtás, lágyrész kezelés) híve vagyok.
 
Előfordult fordítva is? Volt, aki gyógytornára érkezett, és Gerincjógát írtál föl neki?
 
Sokszor, hiszen az emberek többsége a mozgásszegény életmód tüneteivel kerül gyógytornászhoz. Ha nem is rögtön, de általában kilyukadunk a Gerincjógánál. Bevált taktikám, hogy beleviszem a hivatalos gyógytornába a jóga egy-egy gyakorlatát, és miután megtapasztalták a jótékony hatást, dobom be, hogy “amúgy ez jóga.” Ez akkor is működik, ha valaki kevésbé nyitott a jóga felé, esetleg van valamilyen prekoncepciója.
 
Mi a közös a jógában és a gyógytornában, és mi az, ami egészen más megközelítést kíván tőled?
 
A jóga fascialis megközelítése, a precíz javítás, a preventív jelleg, illetve ahogy Gyöngyvér az anatómiát oktatja, az abszolút “gyógytornászos”. Talán a gyógytornában egy kicsit szigorúbb vagyok.
 
Te is részt veszel a Gerincjóga 50+ program fejlesztésében a Mandalában. Mit gondolsz, egy átlagos jógaoktató mennyire van felkészülve arra, hogy idősebbekkel foglalkozzon?
 
Véleményem szerint a kezdő Gerincjóga képzés ad egy olyan alapot, amivel senki sem esik kétségbe, ha betéved egy idősebb gyakorló. A tapasztalat sokat számít, viszont fontosnak tartom kihangsúlyozni, hogy a szenior jóga nem arról szól, hogy hogyan könnyítsük tovább a kezdő Gerincjóga alapgyakorlatsorát. Szerintem egy jógaoktatónak érdemes elvégeznie a Gerincjóga 50+ továbbképzést, mert egy picit más szemléletmódot igényelnek a régebb óta fiatalok.
 
A gyógytorna és a jóga két fontos terület az életedben. Mi az, amit a jógából hasznosítasz gyógytornászként, és fordítva?
 
Tényleg minden alkalommal vegyítem a kettőt. Amit még nem említettem, hogy a segítő szakmákban szerintem érdemes tudatosan figyelni a visszatöltődésre, amire a jóga nekem jó ideig tökéletesen bevált. Aztán szerencsére sikerült úgy alakítanom a mindennapjaimat, hogy nagyobb arányban tartsak jógát, így már kevésbé merülök le… 😊
 
 
Szerző: Braun Anna
Fotó: NYul Zsuzsa

Németh Gergő

Meggyőződésem, hogy a jóga az egyik legjobb dolog, amit tehetünk magunkért és másokért!

No Comments

Post a Comment