Top

A csend tanítása

ger_meditacio_lepcso2

A csend tanítása

Biztos sokszor hallottad már, hogy a legmélyebb, legközvetlenebb tanítás a csendben történik. Sokan próbálták már ezt a tanítást a gyakorlatba átültetni, és ebből számtalan félreértés született. Hiszen annyiféle csend van…
 
SZATSZANG
Úgy szokták fordítani magát a kifejezést, hogy az igazság társagában való tartózkodás. Úgy is érthető, hogy a mester jelenlévősége maga a tanítás, és vannak is tanítók, akik csupán csendben ülve adnak szatszangot. Egy hiteles ember látványa valóban lehet inspiráló, felszabadító, még felismeréseket is hozhat, azonban egy adott személy, egy hely, egy élmény nem hozhatja el az igazságot. Mert az igazság itt van, most, és soha nem is volt távol. Amihez szükség van egy külső dologra, vagy az időben elhelyezhető, az lehet értékes igazság vagy felismerés, de mégsem a végső igazság.
 
A szatszangon a tanító azt vállalja, hogy eloszlatja a félreértéseidet. Ehhez kérdezned kell, mert minden kérdés mögött ott van egy téves koncepció, amire a tanító rámutathat. Szatszangon csendben lenni, azaz figyelni, hallgatni a tanítást az egyik legjobb dolog, amit tehetsz, ha szeretnéd felismerni az igazságot. Ennél már csak kérdezni jobb.
 
MEDITÁCIÓ
A meditációban egy rövid időre elmerülhetsz a csendben. Ez lehetőség számodra, hogy a meditáció után felismerd az elme üresség vagy illúzió természetét, azonban magát a csendet nem fogod tudni megragadni, hiszen ahhoz egy megfigyelőre lenne szükség. Ha pedig van megfigyelő, az már nem csend, nem üresség, nem meditáció. Az csupán az elmének egy nagyon koncentrált, esetleg kitágult állapota. A meditáció, a csend, a tanítás célja nem az elme megváltoztatása vagy megszüntetése, hanem az elme természetének felismerése, gyökerének kiirtása.
 
MARADJ CSENDBEN
A tanítás, a filozófia, illetve bármely gyakorlás óhatatlanul elér egy határt, ahonnan a racionális elme, de még a kontempláció és koncentráció sem használható eszköz. Erről már csak paradoxonokban tudunk beszélni, mert a kettősségekben gondolkodó elme nem képes megragadni a valóság nem-kettős természetét, az egységet, az abszolútumot. Amikor az érett tanítvány már mindent megértett, ami megérthető, mindent elengedett, ami elengedhető, és mindent elért, ami elérhető, akkor már csak egyetlen tanítás maradt hátra: Maradj csendben!
 
Ez a csend nem a gondolatok nélküli üresség, hanem a gondolatokon túli, vagy éppen a gondolatok előtti csend, a forrás, ahonnan a gondolatok felmerülnek. Ez a csend nem érhető el erőfeszítéssel, hiszen ez a mindig jelen lévő valóság, amitől az erőfeszítések csak eltávolítanak. Mint a tér, amiben a világegyetem megjelenik – a tér magában nem tapasztalható, mégis evidensen jelenlévő, a világegyetem megjelenése általi evidencia.
 
Hogy értsük akkor, hogy maradjunk csendben? Ne érintsd a gondolatokat. Ne fogadj el semmilyen élményt vagy következtetést, amit az elme eléd tesz. Láss mindent annak, ami: a gondolatot gondolatnak, a megfigyelőt megfigyelőnek. Élhetsz ugyanúgy, mint eddig, csak ne költs történetet köré. Ez az a csend, ami a gyakorlás és a filozófia után következik.
 
Ez a csend még mindig nem a végső felismerés. De már majdnem…
 
 
Szerző: Németh Gergő
Fotó: Lukácsi Ákos

Németh Gergő

Meggyőződésem, hogy a jóga az egyik legjobb dolog, amit tehetünk magunkért és másokért!

No Comments

Post a Comment