Top

7 egyszerű légzőgyakorlat

sar_legzes

7 egyszerű légzőgyakorlat

A légzés az egyetlen olyan testi funkciónk, amit mind reflexesen, mind akaratlagosan működtethetünk. Azonnali hatással van az idegrendszer, és ezen keresztül az egész test működésére, ezért a jógában fontos eszközként sokat foglalkozunk vele. A jógában minden mozdulatot a légzéssel harmóniában végzünk, a légzés az alapja a gyakorlásnak, a mozgás a légzést követi. Az alábbi egyszerű gyakorlatokkal egyfelől megtanulhatod tudatosan használni a légzést, másfelől a normál légzésed a hétköznapokban is az optimális felé közelít.
 
Fekvésben, sarokülésben vagy meditációs ülésben végezd! A légzés mindig legyen egyenletes, lassú és akadálymentes.
 
1. Légzésfigyelés
 
Egyenletes, mély légzés közben figyeld a levegő áramlásának útját az orrlyukak előtti tértől a tüdőbe, majd vissza.
 
2. Légzés kiegyenlítés (Száma vrtti pránájáma)
 
Kilégzés 4-re, belégzés 4-re. Ha ez már kényelmes, növeld a számolást, ameddig jólesik.
 
3. Kilégzés megnyújtása
 
Belégzés 4-re, kilégzés 6-ra. Ha ez már kényelmes, növeld a számolást, ameddig jólesik (4-8, 6-9, 6-12, stb.).
 
4. Hasi légzés
 
Belégzéssel engedd körkörösen tágulni a hasfalat, majd a hasizmokkal préseld ki a levegőt. A köldök mozgására koncentrálj, a gerinc maradjon egyenes!
 
5. Teljes jógalégzés
 
Belégzés alulról felfelé (has-lengőbordák-tüdőcsúcs), majd kilégzés ugyanígy – legyen jó elkülöníthető mindhárom szakasz, de kösd össze egyetlen légzéssé!
 
6. Zümmögő légzés (Brahmari)
 
Mély belégzés után zengesd az M hangot, közben a homlok közepére koncentrálj.
 
7. Váltott orrlyukas légzés
 
Jobb kéz hüvelykujjával fogd be a jobb orrlyukat, miközben lélegezz be a balon, majd gyűrűsujjal fogd
be a bal orrlyukat, lélegezz ki a jobbon, (mindig belégzés után cserélj orrlyukat), majd folytasd, amíg
jólesik – lassan, egyenletesen áramoljon a levegő, a gerinc maradjon egyenes!

Németh Gergő

Meggyőződésem, hogy a jóga az egyik legjobb dolog, amit tehetünk magunkért és másokért!

No Comments

Post a Comment