Top

5+1 érv a Flow mellett

_ZSU5996

5+1 érv a Flow mellett

Miért próbáld ki a flow jógát?
 
Oktatóként számtalan olyan érvet (mentegeztőzést?) hallok a flow jóga kapcsán, amelyekre muszáj valahogy reagálnom. Nem azt mondom, hogy mindenki azonnal rohanjon élete első flow jóga órára, de azt sem tartom jónak, hogy megijedjünk a jógának ettől az irányzatától, anélkül, hogy alaposabban megismernénk. Szóval, íme néhány ellenérv és kérdés, amit nekem szegeztek már, és amire válaszaim is vannak.
 
1. NEM VAGYOK ELÉG HAJLÉKONY
Talán a leggyakrabban hallott kifogás. Tény, hogy a flow sok olyan látványos ászanát tartalmaz, amelyekhez – azt gondoljuk – elengedhetetlen a hajlékonyság. De maga a gondolatmenet hibás, szerintem. Ha így gondolkodunk “nem vagyok elég…”, akkor meg se mozduljunk soha, ne gyakoroljunk semmit, mert soha nem vagyunk eléggé olyanok, mint mondjuk egy ballerina. De senki nem született úgy, hogy lábujjhegyen öt percig tartotta az állóspárgát… Hanem addig gyakorolta a nehéz mozdulatot, amíg egyszercsak összeállt. A flow gyakorlásban benne vannak a rávezető, fejlesztő gyakorlatok, amelyek ahhoz kellenek, hogy egy nap meglegyen a spárga, a híd vagy bármelyik látványos ászana. És ha rendszeresen gyakorolsz, hamar kiderül: valójában sokkal közelebb volt az “elérhetetlen” cél, mint gondoltad.
 
2. NINCS ERŐM
Majd lesz, de ez sem jön magától. A flow-t, ha akarjuk, gyakorolhatjuk erőfejlesztésként is. Tudunk egy percet core izom erősítéssel tölteni, ami a gyakorlás 90 percéhez képest nem tűnik hosszú időnek (ott, benne lenni néha annál inkább…), viszont ha ez az egy-egy perc rendszeresen ismétlődik, akkor hamar meg fogjuk érezni, milyen erősek is tudnak lenni a törzs izmai. És ez csak egy példa. Már egy vinyásza is komoly erősítésnek számít. A flow gyakorlás számtalan eleme vezet ár, hogy megtaláld magadban az erőt, tehát mostantól ezt az érvet sem fogadjuk el.
 
3. EZ NEM IS JÓGA
De, jóga, csak annak egy szabadon értelmezhető vállfaja. Én éppen azt szeretem benne, hogy kreatív módon lehet hozzáállni. Az astanga sorozatok kötöttsége mellett vagy helyett néha jól esik elkalandozni és lazábban gyakorolni. Kipróbálhatsz benne olyan ászanákat is, amelyekkel más jógaórákon esetleg nem találkozol.
 
4. NEM TUDOM KÖVETNI
Azoknak, akik még nem találkoztak ezzel az óratípussal, elsőre furcsának tűnhet a folyamatos mozgás. Egyik mozdulatból következik a másik, az egész egy nagyon dinamikus áramlásként fogható fel, és igen, ez bizony nemcsak az izmoknak, de a figyelmünknek is komoly kihívás eleinte. De hidd el, ezt is meg lehet szokni.
 
5. FÉLEK, HOGY KINEVETNEK
Sokszor nevetünk az órákon, de én azt gondolom, hogy soha nem egymáson, hanem mindig magunkon. A jóga nem arról szól, hogy versengjünk vagy hogy egymáshoz mérjük a tudásunkat. Hanem arról, hogy elfogadjuk, amit a testünk tud. Hogy higgyük el, érdemes gyakorolni és megtapasztalni a fejlődést. Ha pedig közben a saját ügyetlenségünkkel vagy korlátainkkal szembesülünk (mindenki, én is szoktam), akkor azon jól is esik nevetni. Humor és önirónia nélkül elvesztünk. Mert az egész nem egy szigorú, halálosan komoly dolog, hanem sokkal inkább játék és lehetőség a fejlődésre.
 
+ 1 EZ OLYAN CSAJOS DOLOG
Nagyon sok fiú jár flow gyakorlásra. Nem igaz, hogy csak lányoknak való, hiszen ugyanazokat az ászanákat használjuk, amelyeket akár a hatha, akár a gerincjóga, akár az astanga gyakorlásból ismerhetsz. Ha azok nem csajos gyakorlások, akkor a flow sem az.
 
 
Szerző: Nimila Ági
Fotó: Nyul Zsuzsa

 
Csatlakozz Facebook csoportunkhoz!

admin
No Comments

Post a Comment